אמנם כתיבת תוכנית עסקית מזוהה בעיקר עם עסקים שנמצאים בשלב ההקמה, או כשרוצים לגייס הון והתוכנית העסקית היא אחד האמצעים לשכנע את המשקיעים – אבל תוכנית שכזו היא גם קרש קפיצה אפקטיבי להתייעלות של העסק ובזכות זאת גם גידול ברווחים ומיצוי הפוטנציאל.
השיפור בהתנהלות העסק בזכות תוכנית כתובה היטב ובאופן מקצועי בא לידי ביטוי ב-3 מישורים עיקריים: הפחתת עלויות, בידול מהמתחרים ומיתוג טוב יותר ושיווק אפקטיבי יותר.
איך תוכנית עסקית מפחיתה עלויות?
תוכניות עסקיות ממפות את כל הוצאות העסק, הן אלה הקבועות והן אלה השוטפות, ובוחנות כל אחת ואחת מהן.
על סמך מודלים מקצועיים שונים ניתן לאבחן את אותן הוצאות שהן מיותרות או גבוהות מדי, ולהיפטר מהן.
בנוסף מאפשרת תוכנית עסקית לבחון באופן מדויק ועל סמך מבט מבחוץ את המבנה הארגוני והתפעולי של העסק, וגם בו לזהות כשלים או נקודות תורפה שמובילים לעלויות שאינן הכרח המציאות.
ברוב המקרים, הכנת תוכנית ומימושה מאפשרים לחסוך בין 10 ל-30 אחוז מהעלויות.
בידול ומיתוג
עסקים רבים לא ממצים את הפוטנציאל שלהם מהסיבה הפשוטה שהם לא מצליחים לבדל את עצמם בתודעת הלקוחות הפוטנציאליים.
למעשה, במקרים רבים חברה מציעה שירות ייחודי או מוצר יוצא דופן, אבל לא מנצלת את היתרון על פני המתחרים שלה.
כשכותבים תוכנית עסקית קל לזהות את חוזקות העסק ואת המקומות שבהם הוא נבדל משחקנים אחרים בענף שבו הוא פועל (מקומות שנקראים POD – ראשי תיבות של Point of Difference), ובהתאם לבצע מיתוג מדויק יותר – שיוביל ללקוחות רבים יותר.
שיווק אפקטיבי
באופן טבעי אין די בבידול מושכל ומיתוג נכון כדי להגיע לכל קהל היעד הרלוונטי, ונדרשת גם מלאכת שיווק אפקטיבית.
התוכנית העסקית מסייעת להבין טוב יותר מה באמת צריך הלקוח, מה הוא מחפש, איפה הוא נמצא ומה מניע אותו להחלטה – ובהתאם לפגוש אותו במקום הנכון ביותר, בזמן הנכון ביותר ועם ההצעה הטובה ביותר עבורו.
בזכות מרכיב זה של התוכנית, ניתן להגדיל את היקף המכירות מבלי להשקיע יותר בשיווק, שכן הוא פשוט הרבה יותר יעיל, וכך גם משתפרת משמעותית הרווחיות.